Visa fullständig version : Varför pull ups?
Hej alla!
Jag har nu tränat CrossFit i några månader och har mestadels följt passen här på CrossFit Nordic. Enligt mig är pull up en av den absolut mest frekvent återkommande övningen (kanske beror det på en objektivt felaktig men subjektiv upplevelse pga att jag ännu inte kan utföra en enda ren pull up, men ändå...) och jag undrar lite varför det är så?
Varför "ska" man träna så mycket pull ups? Vad är det med pull ups som är så bra? Vad tränar man egentligen - hur funktionell är denna övning??
Hej, Anna.
Du har rätt. Pull-ups är väldigt vanligt förekommande i passen. Detta av flera anledningar. Den främsta anledningen är att man konstaterat att pull-ups ger en rad positiva förbättringar för ens fysiska prestationsförmåga. Varför det är så kan vi spekulera i och några anledningar är med stor sannolikhet att:
Pull-ups är en övning där man med en överkroppsdragrörelse(en rörelse där man med händerna drar sig mot något eller något mot sig) kan generera väldigt hög effekt/intensitet. Det vill säga att man har möjlighet att flytta stor vikt, lång sträcka på kort tid och därigenom får mycket arbete snabbt. Få andra överkroppsdragrörelser kan göra detta.
En annan anledningarna är att övningen täcker ett nästan totalt rörelseomfång för axelleden och armbågen. Man går från helt utsträckt till helt sammandragen. Detta både bekräftar, förbättrar och bibehåller funktionell rörlighet i axelleder och skuldror i den aktuella riktningen.
Kipping Pull-ups både bekräftar, förbättrar och bibehåller helkroppskoordination, greppstyrka, snabbhet, m.m.
Den kräver inte mer utrustning än ett simpelt räcke.
En annan anledning är också att pull-ups är jobbiga. Det krävs en stark vilja för att gå från ingen pull-up till den första och vidare därifrån. Saker som är jobbiga är oftast värda att träna mer på :)
Jag kommer säkert på fler anledningar om jag tänker efter men hoppas att dessa är argument nog för att göra några pull-ups om dagen.
/Rickard
Tack för ditt svar Rickard!
Ska man se det som att ni är medvetna om att de flesta har problem med den här övningen och att det är DÄRFÖR ni har med den så ofta? Jag menar, det måste ju finnas många andra överkroppsövningar som ger i stort sett samma effekter vad gäller rörlighet o s v? Eller menar du också att pull-ups täcker en större vidd av "effekter" än alla andra överkroppsövningar?
Någon annan som har något att tillägga? Jag är verkligen mest bara nyfiken och vill bli motiverad att faktiskt försöka lära mig att göra pull-ups... :)
Ingen annan överkroppsDRAGövning kommer i närheten av pull-ups med alla ovan nämnda fördelar och egenskaper.
Varken räckhäv/ringrodd, stångrodd, hantelrodd, pull-overs, latsdrag eller liknande har en chans mot pull-ups. De kan assistera i processen med att lära sig pull-ups/bygga upp styrka för dem. Men de kan inte ens alla tillsammans ersätta övningen.
Alla ska göra pull-ups. Alla har nytta av pull-ups. Det är värt att kämpa för sin första.
Fler åsikter är varmt välkomna!
@ mur och Berg88
Hörrni! Håll höjd på argumenten, tack! ;-) Men det är ju fint att ni är pepp...=)
Hej!
Fortsätter diskussionen här angående pull ups. Jag är ju nybörjare och som jag har förstått det är pull up och kipping pull up samma sak. Eller?!
Jag skadade tyvärr min axel i januari och den läker dåligt. Finns det något knep eller övning som jag kan köra för att träna upp min förmåga att klarar av pull upsen?
// Ninne =)
Hej Ninne!
Den första frågan kan jag faktiskt svara på även om jag inte kan göra pull-ups själv ännu.. =)
Pull-ups är den övning där du drar kroppen upp mot stången, från hängande med raka armar tills att du har hakan över stången.
Kipping pull-ups är en teknik för att enklare göra många pull-ups i sträck. Man svingar kroppen och får på så sätt lite fart och hjälp uppåt. (Lämplig teknik när man kör passet Murph t ex.. =)
Någon annan kanske kan förklara bättre... men att söka på youtube är ju ett bra tips! Där finns mängder av CrossFit-klipp med alla upptänkliga övningar.
/Anna
Okej spinner vidare på pullups nämligen till en fråga om muscle-ups. Är det rätt att köra dessa med kipping?
Hej!
Fortsätter diskussionen här angående pull ups. Jag är ju nybörjare och som jag har förstått det är pull up och kipping pull up samma sak. Eller?!
Jag skadade tyvärr min axel i januari och den läker dåligt. Finns det något knep eller övning som jag kan köra för att träna upp min förmåga att klarar av pull upsen?
// Ninne =)
Utgår från att du har någon kontakt med sjukgymnast eller liknande angående din axelskada. I såfall skulle jag rekommendera dig att be dem instruera dig hur du utför en "turkish get-up" med kettlebells. Den bygger grundstyrka och stabilitet i axeln.
Konsultera med någon kunnig och se vad de säger.
Precis som med pull-ups så gäller samma principer för muscle-ups. Mer jobb på kortare tid kräver snabbare rörelser och oftast fler repetitioner i rad. Därför är kipping mer än välkommet även i muscle-ups.
Okej spinner vidare på pullups nämligen till en fråga om muscle-ups. Är det rätt att köra dessa med kipping?
Precis som med pullups så beror det helt på vad man är ute efter - maxstyrka eller uthållighet? Under tex en metcon bör du absolut kippa MUs (och pullups), men du vill också träna maxstyrka och då kan den isolerade rörelsen göra det bättre. Gör båda!
Sen kan de flesta inte göra strika muscle-ups. Inte ofta man ser videos på ens duktiga utövare göra speciellt fina sådana.
Varför ska man göra pullups? För att det sitter i våra gener :) Jag har en tvååring. När han vaknar på morgonen är ofta det första han säger: "Pappa, hänga". Och sen hänger han sig med armarna i sänggaveln.
Kolla in barnen, de är 24-7 crossfitters. Ser de nåt tungt så vill de lyfta det, ser de ett räcke vill de hänga i det, ser de en backe vill de spurta upp för den. Och de har en naturlig squat- och marklyft teknik som jag bara kan drömma om.
Niklas O
2009-07-09, 21:14
hoppa inte över pull-ups. det är ingen idé att försöka byta ut denna övning mot någon annan. klarar man inte en pull-up, som är en tung övning, så är ett mycket bra sätt för att komma upp att ställa en bänk under stången och hjälpa till med benen från bottenläget och sedan ta i mer och mer med armarna ju högre upp man kommer. håll sedan emot med både armar och ben på nervägen! det spelar nog inte så stor roll om du bara använder armarna till 20% och benen 80%. det kommer ändå att ta bra. sen när man fixar en pull-up kan man förståss fortsätta använda bänken för att kunna göra fler. kom ihåg att det tar mycket på nervägen också så håll emot! testa även omvänt grepp med handflatorna mot dig. tror personligen inte att det är någon idé att börja träna på kipping tekniken innan man orkar några vanliga i rad. men jag kanske har fel. lycka till!
brutalaccent
2010-10-01, 21:26
Varför ska man göra pullups? För att det sitter i våra gener :) Jag har en tvååring. När han vaknar på morgonen är ofta det första han säger: "Pappa, hänga". Och sen hänger han sig med armarna i sänggaveln.
Kolla in barnen, de är 24-7 crossfitters. Ser de nåt tungt så vill de lyfta det, ser de ett räcke vill de hänga i det, ser de en backe vill de spurta upp för den. Och de har en naturlig squat- och marklyft teknik som jag bara kan drömma om.
är nog lite det man vill tillbax till när det gäller CF-träning. att ta oss tillbax till apstadiet när det gäller vårat naturliga rörelsemönster. man ser det i många övningar squats bl.a. CrossFitNordic har publicerat en mängd med underhållande och informativa videos i ämnet under Dagens Pass.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.