Visa fullständig version : Vegetarisk Zone
Tänkte testa Zone diet (vegetarisk version). Just nu läser jag på, samlar recept och tips för att det ska gå smidigt när jag börjar. Åt just en blandning av björnbär, Keso och valnötter i rent studiesyfte :)
Tanken är att jag ska testa rätt strikt under en månad och sen utvärdera. Om jag gillar det så fortsätter jag och förhoppningsvis lär man sig rätt snabbt höfta in sina blocks. Jag tänkte ta med lådor med snacks och lunch till jobbet.
För egen del tror jag mig främst vinna på det genom att: få kontroll över mitt kaloriintag, få ner mitt kolhydratintag och upp mitt proteinintag.
Nån som kör Zone här? I USA verkar varenda CFare köra det, men i Sverige kan man knappt läsa nåt om det. Hade varit kul att snacka recept, dela med sig av tips osv på svenska, med svenska råvaror och måttenheter.
Det här låter ju jättespännande! Har du någon länk till någon bra sida där man kan läsa på om Zone? Eller kan du formulera grunderna lite kort? Du får gärna kommentera under, och efter, din testmånad och tala om hur det känns och funkar osv...
Är skitglad att det finns fler tränande vegetarianer här som man kan utbyta tips med! Jag håller mig gärna borta från proteinpulver men det krävs väl både medvetenhet och kunskap, antar jag, för att orka träna, utvecklas och inte gå för hårt åt kolhydraterna osv osv osv osv.... Bra tråd! =)
Tycker inte ni ska undvika proteinpulver! Oerhört svårt att få i sig tillräckligt med protein då. Rekommenderar boken Barry Sears "Soy Zone".
(13 års erfarenhet av vegetarisk träning)
Jag ska försöka dra en sammanfattning av Zone diet så som jag uppfattat den. Jag har mest läst på genom crossfit-sidor och Crossfits näringsguru Rob Wolf, så det kan skilja sig lite från originalet från Dr Sears.
I Zone diet fokuseras allt på två prylar:
-varje måltid ska vara balanserad enligt förhållandet att 40% av ditt energiintag kommer från kolhydrater, 30% från protein och 30% från fett. Enligt Dr Sears ger detta jämna hormonnivåer i kroppen (insulin, glukagon, mm) vilket är bra ur många perspektiv.
-under dagen ska man bara äta en viss mängd kalorier som man beräknat. Visar sig detta vara för lite för att man t ex tränar mycket så ökar men sen i första hand dosen fett, eftersom det inte påverkar hormonnivåerna.
Detta är alltså en kost med ganska hög andel protein, vilket kan bli speciellt knepigt om man är vegetarian eftersom många vegetariska proteinkällor som bönor och linser också innehåller hög andel kolhydrater.
Man kan i princip äta vad som helst: McDonald’s, hemlagat – detta systemet säger inget om kvaliteten på maten. Därför väljer väldigt många crossfitters att kombinera det med paleo-kost för att få in kvalitetsaspekten. Den enda restriktionen jag läst från original-Zone-dieten är att man bör undvika snabba livsmedel som socker och alltför raffinerade kolhydratkällor som pasta och vitt bröd eftersom att de ger snabba insulinsvar.
Istället för att räkna kalorier hit och dit så räknar man ”Blocks”. Ett block kolhydrater motsvarar 9 gram kolhydrater, 1 block protein 7 gram protein och 1 block fett 1.5 gram fett (för man räknar med att varje block protein ger 1.5 g fett som bonus). Om en viss måltid ska innehålla 2 block så ska den innehålla 2 block kolhydrater, 2 block protein och 2 block fett. Det kan t ex vara:
1 äpple (2 block kolhydrater)
2 ägg (2 block protein)
6 mandlar (2 block fett)
I praktiken innehåller en mandel också en del protein och pyttelite kolhydrat, men man väljer att se mandlar som fettkälla eftersom det dominerar och det förenklar oerhört mycket.Det förhållningsättet körman på de flesta livsmedel utom vissa, t ex mjölk som vid en viss fetthalt mer eller mindre av naturen har Zone-förhållandet mellan kolhydrat: protein:fett.
Det finns listor med vad olika livsmedel innehåller för blocks och de är kategoriserade efter om de är kolhydratkälla, proteinkälla, fettkälla. Se t ex Crossfit Journal 21 för såna listor.
Tror det var det mesta… fråga gärna om jag var oklar. Det är lite komplicerat men jag tror inte det behöver vara så svårt att följa den här dieten i grova drag.
Tycker inte ni ska undvika proteinpulver! Oerhört svårt att få i sig tillräckligt med protein då. Rekommenderar boken Barry Sears "Soy Zone".
(13 års erfarenhet av vegetarisk träning)
Jag förstår inte heller varför folk är så rädda för proteinpulver. Speciellt inte om man har lite kontroll över sin diet och sitt intag. Värre då med folk som går 15 minuter på löpbandet och sen trycker i sig två Gainomax.
Har en svenskblocklista som jag laddat ner från Jonnas blog (som verkar vara bortagen).
Har även med CFJ 21 (som är gratis)
Skicka PM om ni är intresserade av att ta del av materialet.
Angående proteinpulver: jag tycker bara att det skulle kännas bättre om man kunde tillgodose kroppens behov utan att äta tillskott, ungefär som det känns bättre att äta frukt än vitaminpiller. Men om det är extremt svårt för en vegetarian att få i sig tillräckligt med protein "på naturlig väg" (jag kände inte till att bönor innehåller så mycket kolhydrater t ex) så får jag väl fundera ett varv till.
Angående proteinpulver: jag tycker bara att det skulle kännas bättre om man kunde tillgodose kroppens behov utan att äta tillskott, ungefär som det känns bättre att äta frukt än vitaminpiller. Men om det är extremt svårt för en vegetarian att få i sig tillräckligt med protein "på naturlig väg" (jag kände inte till att bönor innehåller så mycket kolhydrater t ex) så får jag väl fundera ett varv till.
Jag håller med, kan man det på naturlig väg så är det ju kanon, men samtidigt så har jag en rätt praktisk inställning till det hela.
Bönor är bra livsmedel, jag menar bara att man kan inte bara basera hela sitt proteinintag på ärtor, bönor och linser om man vill köra zone för då får man äta kopiösa mängder --> kolhydratintaget skjuter i höjden. Då behövs nåt som innehåller mycket protein/lite kolhydrat som komplement, t ex ägg, ost, cottage cheese, tofu eller ev då proteinpulver att spetsa smoothien med.
Har en svenskblocklista som jag laddat ner från Jonnas blog (som verkar vara bortagen).
Detta låter väldigt intressant. Något som kanske borde publiceras på CFNs huvudsida under FAQ eller liknande.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.