Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/init.php on line 49

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/init.php on line 101

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/init.php on line 105

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/init.php on line 113

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/init.php on line 124

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/init.php on line 128

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/init.php on line 136

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/init.php on line 205

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/init.php on line 383

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/class_core.php on line 2552
Pull Ups - Kipping [Arkiv] - CrossFit Nordic Forum

handdator

Visa fullständig version : Pull Ups - Kipping

AndreasR
2009-06-23, 22:00
Har grymma problem med att få tag i en plats att göra kipping pull-ups. På gymmet så välter pull-ups/dips ställningen om man svingar. Och stöttar jag upp den med vikter så slår jag i "väggen" på den i alla fall. (Det är en usel ställning för övningen överhuvudtaget.)

Så har ett par frågor:
1) Hur skalar jag om jag istället för kipping gör strikta?
2) Om jag använder ringar (har jag tillgång till) i stället för en bar ska jag då också skala om?
3) Är det bättre att hålla ett högt tempo i övningarna och göra jumping pull ups än att ha lågt tempo och göra strikta? (Det är ju i den nedersta delen det blir jobbigast i strikta så att säga.)

Rickard
2009-07-05, 22:50
Bra frågor, AndreasR..

Ledsen att du fått vänta på respons.

Det är skamligt att gymmet inte har ett bra räcke att göra pull-ups i. Kan du få dem att sätta upp ett räcke? Kan du annars byta gym så gör det.

Svar:

1. Jag skulle inte skala antalet alls utan istället växla mellan vanliga pull-ups och pull-ups med hopp om den värdelösa ställningen vore tillgänglig utrustning. Se svar nr. 3.

2. I min mening kan du göra lika många i ringarna som i räcket. Om du vet ditt max antal med kip i räcke (från någonstans där du kan göra dem) så jämför med ditt max antal i ringarna. Därifrån kan du ta ut ett förhållande mellan de två, då det är individuellt. Det kan ta lite tid att få till en kip för ringpull-ups men övning ger färdighet.

3. Det beror på vad du vill ha ut av träningen.. Vill du få en högre intensitet i passet och inte kan göra många riktiga pull-ups så håll tempot uppe med avlastande hopp. Vill du få ut en styrkeförbättring så kämpa dig genom passen med vanliga så mycket det går.
Jag skulle också föreslå tilläggsträning av pull-ups i princip varje pass. Några set, men inte till "failure".