Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/init.php on line 49

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/init.php on line 101

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/init.php on line 105

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/init.php on line 113

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/init.php on line 124

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/init.php on line 128

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/init.php on line 136

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/init.php on line 205

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/init.php on line 383

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/class_core.php on line 2552
Överbelastade axlar [Arkiv] - CrossFit Nordic Forum

handdator

Visa fullständig version : Överbelastade axlar

Erik Karlsson
2009-07-08, 13:55
Tjenare!

Jag är novis inom crossfit får man väl säga. Körde några månader förra sommaren genom WOD's från crossfit.com och nu är jag på't igen men tänkte köra här på nordic.

En liten fundering jag har och har haft sedan tidigare angående crossfit är den rigorösa axelträningen som iaf är aktuell om man kör via crossfit.com. Vad är förklaringen till det? Jag tycker och vet att crossfit är en grym träningsform som ger positiva resultat av alla det slag, men min enda "invändning" är just gällande axelträningen. Axlar är ju involverade i det mesta man gör på gymmet och även till viss del i löpning iaf på kortare distanser med hög intensitet, men ändå så tycker jag att vissa WOD-perioder är helt galna för axlarna. Jag har just nu fått en liten inflammation i axlarna och även förra sommaren när jag körde så var det just axlarna som sa mer eller mindre ifrån titt som tätt. Då är jag ändå inte helt otränad, jag klarar ett gäng handstand push-ups och pressar också hyfsat. Är det något som känns igen eller någon som kan ge lite input på detta?

MVH
Eskilstuna

Niklas O
2009-07-09, 20:38
Jag har likaså upplevt axelsmärtor vid vissa wod´s. speciellt när man kör thrusters. senast jag körde fran med 43 kg så small det till i ena axeln och det är inte helt bra än. det enda jag kan komma på är att helt enkelt svälja stoltheten och sänka vikterna. speciellt när det är många pass som belastar axlarna på veckan. själv kör jag passen med en veckas förskjutning. alltså alltid förra veckans wod´s. eftersom jag inte hinner köra alla pass alltid så är det bra för det är bara att skippa de värsta axeldagarna, eller t.ex. löpningspassen om man har problem med ett knä osv. av egen erfarenhet så tycker jag just axlarna är ganska tidskrävande att bli bra i, så i fortsättningen skalar jag alltid av vikten på just thrusters. är det stöt brukar jag köra tyngre vändningar och ta själva stöten för sig med lättare vikt från ställning. press brukar inte vara några problem, tycker det kan kännas värre vid de övningar då det blir lite mer fart på stången.

Erik Karlsson
2009-07-09, 21:40
Ja jag får helt klart skala ner. Och precis som du säger så kan det nog ha sina fördelar med att ligga en vecka efter så att man kan görs vissa val utefter ens förutsättningar. Det är kanske nåt en annan ska satsa på! Tack för svar!