Visa fullständig version : Vila
Jag har tränat vanlig styrketräning i ungefär 1,5 år nu, och en av de viktigaste punkterna man skulle tänka på var vilan mellan passen. Att det är under vilan musklerna byggs, och om man inte vilar varje muskel tillräckligt mellan två pass förstår man bara för sig själv.
Hur funkar detta om man tränar Crossfit? Säg att jag följer dagens pass här på Crossfit Nordic. Kommer jag få tillräcklig vila?
Vi har inte för avsikt att utmatta en muskelgrupp i taget eller att åstadkomma maximal hypertrofi(muskeltillväxt). Vi har för avsikt att förbättra prestationsförmåga och bemästra tekniskt utmanande övningar.
Det händer självklart att enskilda muskler och muskelgrupper blir överbelastade men det betyder inte att de behöver 48 timmar "vila" från träning. Ena dagen kan vi springa intervaller och nästa dag göra tunga knäböj. Ur ett muskelperspektiv är det "ben" men ur ett egenskaps -och rörelsemönsterperspektiv är det helt skilda saker. Det är inga som helst problem att träna dessa saker dagen efter varandra om man känner sig fräsch för det. Det skulle i längden kunna orsaka överträning men....
Träningen är konstant varierad och ingen vecka är den andra lik. Därför är det helt ok.
Hur mycket vila och när?
Det finns ingen exakt metod för att bestämma när vila ska ske och hur lång vilan ska vara. Eftersom vi kan anta att resten av dygnets timmar också innebär en viss stress och denna stress är olika både till typ och grad för olika människor. Den bästa metoden är att känna efter och ta ett eget beslut. Hur ovetenskapligt det än låter.
Med det sagt så är vila extremt viktigt och det är upp till var och en att ta sig tid för sådan. Personligen avbröt jag dagens pass för att jag var för sliten och tar istället en vilodag och återhämtar.
Om du är ny inför CrossFit och tänker följa våra pass så rekommenderar jag att du först lär dig övningarna. Därefter att i början ligga några dagar efter vårat schema så du får lite översikt på träningen. Träna 4 dagar i veckan och ha minst en vilodag mellan dem. Skippa alltså 1 av 5 pass. Välj bort det pass som innehåller mest av det du redan är bra på.
Utvärdera efter någon månad och testa att öka på mängden.
Bara ett förslag..
Tips på videoklipp.. http://media.crossfit.com/cf-video/CrossFitAgainFaster_VBL1SherwoodBodyParts.wmv
Tack för ett bra svar.
Jag ska inte sticka under stol med att den primära anledningen till att jag tränar är för att få en snygg kropp. Frågan är då om Crossfit är det bästa valet?
Med vanlig styrketräning isolerar man musklerna man vill träna och får då stor kontroll över tillväxten. Det kan man inte med Crossfit. Fast, med snygg kropp menar jag inte en stor kropp med svällande biceps. Jag vill vara hyfsat stor, ha en välbalanserad kropp samtidigt som jag har lågt kroppsfett. Det känns däremot möjligt med Crossfit.
Sen slipper man ju även att tänka på separat konditionsträning? Det involveras ju i en del pass. Svårt val detta, men jag är grymt sugen på att testa. I stort sett allt som behövs finns redan på mitt gym.
Vi får det estetiska på köpet, som en bonus till den arbetskapacitet vi erhåller.
Det låter som att du kommer få allt du vill ha av CrossFit. Och det bästa är som sagt att testa. Finns inte så mycket att förlora.. kör en månad och se vad som händer.
Du kan självklart kombinera de två träningsformerna. Lägg till lite isolationsövningar för de delar av kroppen du vill förbättra.
Vila blir dock ännu mer kritisk vid detta upplägg. Träningsvolymen (mängden) utöver CrossFitpassen får inte bli för stor.
Om du finner att vårat upplägg inte ger dig tillräcklig storlek så kolla in crossfitfootball.com
Om du sätter igång med detta så får du sätta upp dig på våran karta http://www.crossfitnordic.se/trana-crossfit
Var tränar du förresten?
Jag måste pröva, helt enkelt sjukt sugen. Verkar fruktansvärt roligt också..
Tror jag kommer börja med att köra en vecka back på schemat så jag kan välja bland övningarna om en viss muskel känns sliten. Extra isolationsövningar skiter jag helt i till en början, tror inte det kommer behövas alls.
Har varit dåligt med träningen allmänt den senaste månaden, så jag börjar nog nästa vecka, extra lugnt. Skyller på att det är sommar..
Tränar på Ystad Kraftsportklubb. Säger inte så mycket kanske? :)
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.