Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/init.php on line 49

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/init.php on line 101

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/init.php on line 105

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/init.php on line 113

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/init.php on line 124

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/init.php on line 128

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/init.php on line 136

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/init.php on line 205

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/init.php on line 383

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/class_core.php on line 2552
Kipping vs slitage på axelleden [Arkiv] - CrossFit Nordic Forum

handdator

Visa fullständig version : Kipping vs slitage på axelleden

pefo
2009-07-28, 15:20
När jag körde kipping pullups under ett träningspass för någon vecka sen kom en man fram till mig och påpekade att övningen inte var bra för axlarna. Han menade att kraften som uppstod på axelleden i rörelsens ändläge efter hand skulle kunna leda till att man drar axeln ur led. Han underströk dock att en sådan skada förmodligen skulle behöva flera år på sig innan man drabbades, men han var helt övertygad om att man skulle skada sig.

Han lyckades inte förklara (iaf inte så att jag förstod) exakt varför. Men jag kan ju själv tänka mig att det i ändläget utvecklas relativt stora krafter. Vad säger ni andra? Finns det någon substans i det han sa eller handlar det kanske om att jag missuppfattat tekniken med kipping...

/ Peter

Rickard
2009-07-31, 15:17
Att en axel plötsligt går ur led i en rörelse efter flera års träning av just den rörelsen är Högst osannolikt. Bottenläget och dess olika vinklar i en kipping pull-up kan snarare fungera som axelrehab om man stegrar processen i rätt takt.

Att kipping pull-ups däremot kan slita på axlar är inget främmande. Allt som görs i stor mängd kan innebära en successiv överbelastning och leda till förslitningsskador (overuse trauma). I tillräcklig dos blir allt ett gift. Man kan få för mycket av det goda.

Ett tips är att variera greppet på olika sätt hela tiden för att inte nöta för mycket på exakt samma sätt. Håll brett, håll smalt, ha tummarna utåt, ha tummarna inåt, ha händerna åt olika håll.

Nu gissar jag... men mannen du nämner anser säkert att olympiska lyft är farliga för att de går för fort eller att knäböj under 90* får knäna att explodera. Lite fördomsfullt, ja..

mur
2009-08-03, 09:33
Nu gissar jag... men mannen du nämner anser säkert att olympiska lyft är farliga för att de går för fort eller att knäböj under 90* får knäna att explodera. Lite fördomsfullt, ja..

+1

Låter som en "gymexpert". De finns på alla gym, smyger omkring och ägnar 90% av sin träningstid till att studera andras vinklar m.m. :D

buuyuu
2010-06-11, 14:43
All träning på gränsen av sin förmåga är obra. Det är därför man varierar sig. Om Usain Bolt skulle springa maximalt varje gång han tränar så skulle han inte hålla speciellt länge.

Kipping pullups är väl ett sätt att förskjuta maxgränsen genom att utnyttja rörelseenergi i horisontalled för att klara fler i vertikalled. Biomekaniskt är den inte helt sund, men som med mesta så försvarar den sin position genom att man inte tränar den varje gång.