Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/init.php on line 49

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/init.php on line 101

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/init.php on line 105

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/init.php on line 113

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/init.php on line 124

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/init.php on line 128

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/init.php on line 136

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/init.php on line 205

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/init.php on line 383

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/d27366/forum/includes/class_core.php on line 2552
mättat fett [Arkiv] - CrossFit Nordic Forum

handdator

Visa fullständig version : mättat fett

Niklas O
2009-08-20, 23:19
att mättat fett lättare lagras som kroppsfett och är onyttigt för hjärta och blodkärl är ju korekt uppfattat, eller? jag har i vilket fall haft den uppfattningen sedan jag började intressera mig för kost och träning för ca 6 år sedan.
men för någon månad sedan så har jag testat att lägga om maten så att jag äter säkert dubbelt så mycket fett som tidigare och kanske så lite som en fjärdedel kolhydrater. mycket mer mättat fett än tidigare, men förståss även nötter, fisk, grönsaker osv. dessutom säkert överflödigt med protein. dock absolut ingen ren LCHF kost. lite högre energiprocent fett helt enkelt.

hur som hellst så har jag framförallt märkt stor skillnad på hur mycket mättare man kännt sig under dagen, mycket mycket mindre sötsug och hur mycket mer energi man får samt bättre välbefinnande i största allmänhet.
fettet man har lagrat på kroppen kommer förståss att sitta kvar sålänge man inte äter färre kalorier än man förbrukar. men kanske lite mer smör, grädde och nötter kan göra det lättare att hålla ett lägre intag i det långa loppet??
att det skulle vara "onyttigt" för kroppen med mättat fett har jag inte hittat några vettiga bevis varken för eller emot. en sak som är säkert är att det får en att må gött!

vad har ni övriga tränande, arbetande, studerande, vegetarianer, köttätare för syn på saken?

Androiders
2009-09-01, 11:07
Jag har gjort samma sak och upplever samma effekter. Det jag har läst om det (och iom att livsmedelsverket fick skrota sin åsikt om att mättat fett var dåligt) är att det är inte fettet som är dåligt utan fett tillsammans med snabba kolhydrater. Okej, jag ska inte göra det här till ett LCHF inlägg, men det verkar som om fler o fler upplever de positiva effekterna av att äta mer fett och mindre rafinerade kolhydrater. Ja, mindre reffinerad mat överhuvudtaget.
Så, mycket fett o proteiner och byta pasta mot grönsaker är min melodi :)

--Anders

Peter
2009-10-19, 18:57
Med Crossfit usa verkar det som att det är "the Zone diet" som går hand i hand med Crossfit. Vilken i grova drag går ut på att man äter 40% kolhydrat 30% protein och 30% fett, och de som drygar ut kosten ytterligare för att orka med alla pass gör det på fett sidan.

Sen har ju svenskar generellt en hög kolhydratkonsumtion om man ser till övriga världen.

På LMVs sida står bl.a följande..

Kolhydrater bör bidra med 50-60 % av det total energiintaget

Aldrig tidigare i människans historia och vi krubbat så mycket kolhydrater och det visar sig i dagens folksjukdomar, fetma och diabetes typ II.