Visa fullständig version : CF Nordic vs. CF Mainsite
Hej!
Jag är lite nyfiken på hur ni som driver crossfitnordic resonerar omkring fördelningen mellan "tunga lyft" och metcon-pass? Min spontana känsla är att ni har en högre andel tunga lyft än på CF mainsite. Anledningen till att jag undrar är att jag just nu följer "mainsite" men har börjat fundera lite över om man behöver köra mer "tunga lyft" än vad som ingår där (för att prestera bra i "tävlings-CF").
Tacksam för svar... :)
/ Peter
Vem säger att tunga lyft gynnar CF tävling? Det kan ju vara en tävling med tonvikt på kroppsviktsrörelser, eller långlöpning eller... osv.
Man vet ju faktiskt inte. Det bästa är väl att hitta en bra jämvikt. Kanske periodisering (farligt ord inom crossfit!) kan vara något om det är tävling du siktar på?
Kort sagt - prova och utvärdera. Ha kul!
Ok, det håller jag med om. Självklart behöver inte tunga lyft vara det optimala att satsa på för att vinna CF-tävlingar. Men jag är ändå nyfiken på hur programmeringen av passen som läggs ut på CF Nordic ser ut... Det här med tunga att det skulle vara mer fokus på tyngre styrka kanske inte heller stämmer, men jag fick känslan av det när jag jämförde de olika sidorna...
Erik och Rickard har säkert en tanke bakom sin programmering, liksom vi i Uppsala och alla andra affiliates. Kan dock inte svara för dom. Erik & Rickard kan säkert upplysa om sina tankar. Antar att deras fokus kan komma att skifta lite nu när dom får "riktiga" medlemmar, för att anpassa sig efter dom?
Hej!
Programmeringen på Nordic är med lite mer fokus på styrka och rena styrkemoment. Det är alltid en fördel att vara stark och detta inte sker på för stor bekostnad av uthållighet och styrka i kroppsviktsövningar.
Programmeringen ligger mellan Mainsite och de mer olympiskt inspirerade uppläggen samt Football.
Rickard, som gör programmeringen, strävar efter att variera styrkan så mycket som möjligt och ta in lite udda övningar samt att inspirera i träningen med fler och udda uppvärmningsövningar och tilläggsträning.
Met-cons är ofta lite kortare för att ge utrymme åt styrkemomenten.
Styrkemomenten är separerade för att ge maximal effekt. Att regelbundet träna styrkemoment separat har stora vinster. Att hela tiden vänja kroppen vid tung belastning.
Att ge ett exakt svar på fördelningen av met-con/styrka är svårt. Vi utvärderar upplägget delvis genom att ta del av kommentarerna och se hur atleterna känner sig och hur de presterar. Viss periodisering kan vara bra i vissa fall enligt mig då det är lättare att fokusera på att utveckla en egenskap, ex styrka, men bara bibehålla de andra. Känn efter själv också! Hur mycket tar du i baslyften? 180-200kg i mark? Kroppsvikt i press? 2ggr kroppsvikt i knäböj? Om du når dessa siffror ligger du bra till annars kanske du bör lägga till mer styrka.
Testa gärna några veckor på vårt upplägg och känn skillnaden!
/Erik
Rickard kan naturligtvis svara själv för precis varför han väljer att programmera som han gör, men jag tycker att i ett land där förhållandevis många är bekanta med gympapass, motionslopp och VO2 max att man lägga lite mer vikt på saker som frivändningar, marklyft och 1RM. Man behöver både och för att vara allsidigt på riktigt och de flesta som kan allt om fästvalla och tiderna runt vättern vet skrämmande lite om skivstänger och pullups.
Hej och ledsen för sent svar..
Vi är av uppfattningen att många utövare brister i styrka, explosivitet men framförallt teknik.
Det är inte optimalt att lära sig teknik via videoklipp men det är bättre än ingenting och det är därför vi länkar till instruktionsfilmer.
Många utövare fastnar helt i tänket att metcons är allt vad CrossFit handlar om och att det är svaret på alla frågor kring GPP.
Vår programmering strävar efter att ge så stor utdelning som möjligt vad gäller svaghetsförbättring. Det är ett av många alternativ och alla kritik är välkommen. Tack!
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.